יום שבת, 10 בספטמבר 2016

על דפי עבודה ועל העיסוק והמרדף אחרי דפי עבודה בקרב המורות למתמטיקה ביסודי

על דפי עבודה ועל העיסוק והמרדף אחרי דפי עבודה בקרב המורות למתמטיקה ביסודי


Image result for chase pursuitאני שב ורואה עיסוק בדפי עבודה ובתרגילים שהילדים מבצעים לבדם או  בקבוצות. גם אני רואה מרדף וחיפוש מתמיד של מורות למתמטיקה ביסודי אחרי דפי עבודה. התרגילים ודפי העבודה אינם מטרה ואינם העיקר. זה אולי נח ואולי הרגל אבל זאת גם דרך לנכר את התלמידים, לנתק את הקשר בין מתמטיקה למציאות ולהחליש את המשמעות -- התוצאה ברורה, המאסת העיסוק ויצירת ניכור.

הגישה שלתפיסתי עלינו לקדם, מגיעה מהעולם שאותו מכירים הילדים, דורשת כוונה והדדיות, תיווך למשמעות והעברה (הנה המצגת שלי מממפגש ההיכרות וההערכות מסוף אוגוסט -- דיברתי על זה והדגמתי).

עקרון חשוב נוסף הוא להתחיל במוחשי להמשיך בציורי ורק בסוף במופשט. התרגילים ודפי העבודה הם המופשט!!

חשוב מאד לעסוק המון בסיפורים חשבוניים -- זה אמצעי חשוב לקישור למציאות הן בשפה, הן באופן החשיבה והן בהדגמת המיומנויות לתרגום מעברית לחשבון ומחשבון לעברית. ספרו לילדים סיפורים חשבוניים והראו את הקשר לתרגילים ולאופן הפתרון. דרשו מהילדים להמציא סיפורים חשבוניים בעבור תרגיל מסויים או בעבור סוג מסויים של בעיה או של משמעות ולנמק מדוע הסיפורים החשבוניים מתאימים.

אין אצלינו נושא נפרד שנקרא "בעיות מילוליות" -- כל נושא וכל דבר מודגם ומוסבר גם בהמון סיפורים חשבוניים כל הזמן וזה חלק בלתי נפרד מכל שיעור.

אני ממליץ מאד לקרוא את המאמר הנגיש והקריא של חני גביש "על חשיבותם של סיפורים חשבוניים". עוד קריאה מומלצת ונגישה מאד היא "לשון חשיבה וחשבון" מאת תלמה גביש". והנה עוד קריאה, אפילו קלה יותר מהשתיים הקודמות: "מקומן של הבעיות החשבוניות בכיתות הראשונות של בית הספר היסודי".

לגבי דפי עבודה -- יש דוגמאות בספרייה של כל שכבה לדפי עבודה. בנוסף יש לכן בכל נושא בספרי הלימוד תרגילים למכביר ואם לא דיי בכך יש במדריכים למורה בנספחים דפים על דפים של תרגילים -- כמלאי בשבילכן לשימוש. יחד עם זאת, אני שב ומפציר לשמור את התרגיל ואת הדפים לשלב האוטומטיזציה -- תרגול ואימון נועד להביא להפנמה -- יש לאלה מקום לאחר הקישור למושגים ולתהליכי חשיבה שמוכרים לילדים, הגדרות, הדגמות,  הסברים, המחשות למכביר, עיסוק בסיפורים חשבוניים -- רק בסוף בסוף התרגילים. כן, תרגיל זה חשוב, אבל זה עוד חלק מהתהליך ולא עיקרו.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה