יום רביעי, 5 ביוני 2013

איך פתאום קשה במתמטיקה? מה קרה שפתאום מפסיקים להבין?


איך פתאום קשה במתמטיקה? מה קרה שפתאום מפסיקים להבין?

אחת הסיבות לכישלון של רבים מהתלמידים במתמטיקה נובע מחוסר הרצף ומהקיטוע שבהסברים על העקרונות שעומדים בבסיס החשיבה. תלמיד שמגיע לחטיבת הביניים מבית הספר היסודי נתקל, לא אחת, בסוג חשיבה שונה ממה שהורגל לו.

סיבה נוספת לכישלונות נובעת מהרצון העז של המורים, ההורים והתלמידים להגיע לתוצר הסופי במהירות, מבלי שניתנה תשומת לב מספקת לעצם התהליך של החשיבה.

מורה למתמטיקה שרוצה לתווך ולא רק למסור ידע, ישתדל לטפל במבנים הלוגיים של החומר, תוך חזרה הולכת ומתפתחת של שימוש בעקרונות הלוגיים בתחומים שונים בתוך המתמטיקה.

טוב יעשה מורה שימצא את הקשרים המבניים בין הנושאים השונים במתמטיקה ויבסס מבנה אחד על קודמו. 

מכירים את התופעה הנפוצה של תלמידים שהצליחו להגיע להישגים נאים במתמטיקה עד לשלב מסויים ובאורח בלתי מוסבר החלו להיכשל בשלב מתקדם? בדיקה מדוקדקת של הסיבות לכשלונם תוביל לרוב לבסיס הידע שלהם. הם למדו לפעול, אך לא למדו לחשוב בדרך שתשרת אותם במשימות חדשות. לעומתם, תלמיד שלמד לחשוב נכון, יהנה מיכולתו זו דוקא כשיפגש בחומר חדש. בגלל זה לפעמים קשה להעריך את טיב ההוראה: תוצאות מיידיות של מבחן אינן משקפות תמיד חשיבה נכונה. המבח האמיתי יכול להיות רק לאחר שנים אחרות, כשהמורה בד"כ כבר אינו בקשר עם תלמידיו.

ולמה כל ההקדמה? כי נושא מהותי שמהווה מכשול לרבים כל כך הוא השבר הפשוט. ישנם כמה רעיונות ועקרונות ודרכי חשיבה בשבר הפשוט שללא הבחנה בהם וללא הבנתם מוצאים עצמם התלמידים פותרים ללא הבנה ובעתיד חוזרים ו-"לומדים" שוב ושוב את אותו הדבר מבלי להכיר ולהבין שאת הרעיונות ואת העקרונות פגשו כבר בנושא השבר.

מה שלא הבנו "לאט" בעבר, קשה מאוד להבין "מהר" אח"כ כשהנושאים קשים ומורכבים יותר ושישנם אילוצים של "להספיק את החומר לבחינה".

אז מה אנחנו יכולים לעשות כהורים? להבין בעצמנו, ולנסות לעזור לילדים.

ביום שלישי, 11 ביוני 2013 בספריית בית הספר עמל תתקיים הרצאה חינמית להורים:
הכניסה חופשית וההוראה בהתנדבות מלאה.
בואו לשמוע, לשאול שאלות ולהתרשם.





אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה