יום שבת, 4 במאי 2013

סיכום המפגש בסדנת המתמטיקה שהתקיים ביום שישי, 3 במאי 2013



סיכום המפגש בסדנת המתמטיקה שהתקיים ביום שישי, 3 במאי 2013

להורים, שלום רב,

את החומר שהתחלנו לכסות אתמול במפגש הסדנה ושנעסוק בו גם במפגש הבא תוכלו למצוא בקישור הזה.

אחרי שהבנו מתי לחסר ומתי לחבר בבעיות מילוליות, נראה שלעומת הבעיות שעוסקות בהפרש יש בעיות שעוסקות במספר הפעמים שגודל אחד מכיל גודל אחר.  המילה פי מתארת יחס זה. המטרות:
  • כיצד נזהה בעיות יחס?
  • כיצד נדע מתי להשתמש בכפל ומתי בחילוק?
  • כיצד לפצח ולהבין בעיות יחס?
  • כיצד נוכל לבדוק את עצמינו?
הילדים היו נפלאים והתארגנו במהירות לשיעור.

התחלנו בהבנת משמעות המילה יחס וביטויים שונים ומגוונים מהניסיון שלנו בחיים. למשל, יחסים במשפחה (אמא, דוד, אחיינית, גיס, וכו'), יחסים במרחב (מעל, ליד, מימין...), יחסים במתמטיקה (למשל, גדול מ-, שווה...) והכללנו שיחס הוא קשר. יחס דורש שני "דברים" שאותם הוא מקשר. למשל, היחס "מתחת" יכול לבטא קשר למשל ביני לבין התקרה: "שלמה עומד מתחת לתקרה". עניין חשוב נוסף ביחסים הוא שביחסים רבים (בקשרים רבים) מעניינת אותנו מערכת ההתייחסות: "שלמה עומד מתחת לתקרה" אבל "התקרה נמצאת מעל לשלמה" -- היחס "מתחת" הפך ליחס "מעל" אפילו שאנחנו מתארים את אותו הקשר בין אותם שני "דברים".

דיברנו על כך שבחשבון כשמשתמשים במילה יחס מתכוונים לקשר של כפל או של חילוק. כשמתכוונים למשהו אחר, מסבירים ומפרטים.

אחרי כמה דוגמאות שונות לאותו הרעיון התחלנו לראות דוגמאות לבעיות מילוליות שבהן הקשר "גדול פי... מ-" גורר פעולת כפל ואילו הקשר "קטן פי... מ-" גורר פעולת חילוק. המקרים הללו מסתדרים היטב עם הניסיון של הילדים: כפל מגדיל וחילוק מקטין. בשיעורים הבאים יראו הילדים שהשפה מאפשרת מקרים נוספים: כאלה שאמנם נכתוב "גדול פי... מ-" אבל הפעולה תהיה חילוק וגם מקרים שבהם נכתוב "קטן פי... מ-" והפעולה תהיה כפל, ממש באופן הפוך לאינטואיציה. מטרתי להביא את הילדים להבחין בדקויות אלה, להיות מסוגלים לסווג נכונה בעיות מילוליות שעוסקות ביחס ומתוך הבנת תהליכי החשיבה להיות מסוגלים לפתור נכונה וגם לבקר את הפתרונות ולוודא שהפתרון הגיוני ואפילו נכון.

* למתעניינים בחומר נוסף ונגיש להורים בנוגע לחינוך מתמטי אני מציע לכם לקרוא את הרשימות ואת המאמרים שבאתר "מר חשבון".

ו... משהו נוסף:
בהזדמנות זאת אני רוצה לספר לכם שביום רביעי הקרוב, ב-8 במאי אני מתחיל עם מחזור חדש של סדנה להורים: "ללמוד ללמד ילדים מתמטיקה של בי"ס יסודי", אם יש לכם עניין ללמוד כיצד אתם ההורים יכולים להשלים את התהליכים שמתרחשים בבית הספר ולסייע לילדיכם בנושאים שנלמדים בחשבון בבית הספר היסודי, זאת הזדמנות טובה! אודה לכם מאוד אם תוכלו להפיץ את השמועה על המחזור החדש של הסדנה שמתחיל השבוע הלאה למכרים ולהורים אחרים בשכונה ובשכבה. עוד לא התמלאה הכתה. אפשר לכוון את המתעניינים למלא טופס הרשמה. כמובן שאפשר גם לפנות אליי בשאלות ולקבלת פרטים ב-057-7326360 וב-shlomo.yona@gmail.com.

הסדנה תתקיים בכיתת "מר חשבון", בית משפחת יונה, נחל משושים 12, כפר יונה. המפגשים יתקיימו כאמור בימי רביעי מ-20:30 ועד 22:00.


הנושאים שמתוכננים למפגשי הסדנה להורים:

בכל מפגש יהיה נושא מרכזי, דיון בחשיבותו, כיצד מתקשר לתוכנית הלימודים, כיצד הרעיונות והעקרונות משתלבים במתמטיקה ובחיים. נלמד את הנושאים ובמקביל נלמד איך להסביר וללמד אותם. המפגשים יגעו במהות -- ינתנו קישורים והפניות לחומר קריאה נוסף ולחומר לימודי מתאים.



מפגש 1: 
   החינוך המתמטי בישראל, זרמים ושיטות, רצוי ומצוי.
   עקרונות הוראה
מפגש 2:
   משמעויות של חיסור ושל חיבור
מפגש 3:
   משמעויות של כפל ושל חילוק
מפגש 4:
   משמעויות השבר
מפגש 5:
   4 פעולות החשבון בשברים, משמעויות, למה ומדוע עושים כפי שעושים
מפגש 6:
   אחוזים
מפגש 7:
   חילוק ארוך: לשם מה? איך מלמדים? קישור בין ייצוגים בשבר פשוט ובשבר עשרוני



הסדנה בהחלט אינה מכסה את כל החומר של היסודי. הכוונה לגעת בנושאים בסיסיים ומהותיים שקשים יחסית יותר לילדים ושקשיים בהם מפריעים לילדים יותר בהמשך. לפי צרכי הכתה, אוכל לשנות את הנושאים. למשל, להתעמק במעבר מהגן לכתה א' וביצירת תשתיות החשיבה לחשבון ולגיאומטריה בכיתות הנמוכות וכיצד תשתית זו מוכיחה את עצמה בהמשך. או למשל, כיצד לסכם את החומר של היסודי לקראת מעבר לחט"ב. כמובן, אפשר גם להתמקד בנושאים אחרים. 



אפתח פורום בפייסבוק לטובת דיונים בנושא וכן, קבוצת גוגל. כדי שתהיה תקשורת בין המשתתפים בסדנה לבין עצמם וביני לבינכם גם במהלך הימים שבין המפגשים.



תודה רבה על עזרתכם!!


המורה,


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה