יום רביעי, 15 במאי 2013

ללמוד לחשוב 1: העשרה אינסטרומנטלית לכיתות ד'-ה'

ללמוד לחשוב 1: העשרה אינסטרומנטלית לכיתות ד'-ה': לומדים את שפת החשיבה והלמידה
מחפשים חוג לילדים שתכליתו פיתוח החשיבה? מצאתם!

אתם רוצים שהילדים יוכלו לגשת לאתגר, לחומר לימודי, למטלה או לכל דבר אחד ויעזו להתמודד? רוצים שלא יאמרו "לא למדנו..." או "זה לא בחומר..."? בחוג הזה זאת מטרה!

במסגרת החוג יקבלו הילדים אסטרטגיות למידה וארגז כלים לפתרון בעיות.

בחוג הזה נעסוק בבניית מבני חשיבה, בחשיבה על תהליכי החשיבה שלנו ובפיתוח אוצר מילים, הרגלים ועקרונות שאותם יוכלו הילדים לזהות בתחומי דעת אחרים, במקצועות הלימוד ובחיים ולנצלם.

מה זה העשרה אינסטרומנטלית?
העשרה אינסטרומנטלית היא שיטה לטיפוח תהליכים קוגניטיביים, שיצר פרופסור ראובן פוירשטיין, חתן פרס ישראל לחינוך. היא נועדה לאוכלוסיות בעלות צרכים שונים וניתן ליישמה בכל התחומים ובכל מסגרות החינוך. השיטה החינוכית המיוחדת המאפשרת לפתח את כושר הלמידה ולקדם את האינטליגנציה. [עוד על אודות השיטה]

מה עושים בחוג?
בחוג נעבוד בכלי נייר-ועפרון שיזמנו אתגרים, דיונים על תהליכי חשיבה ולמידה על אודות למידה.

איך זה עובד?
הכלי המרכזי בו נעסוק הוא ארגון נקודות. הכלי מבוסס על מטלה של אנדרה ריי (André Rey). המטלה דורשת השלכת יחסים הקיימים רק בכוח ועדיין לא בפועל יש לזהות ולשרטט צורות נתונות בתוך ענן לא מאורגן של נקודות. היחס מושלך על קבוצת נקודות חסרת צורה ובלתי מובנת, המציעה מספר אפשרויות להשלכה.  במקביל נעבוד על התמצאות במרחב.

נו, אז איך זה עובד?
כדי לגלות את היחס המסוים שבין הנקודות על התלמיד להשתמש בקריטריונים מוגדרים ובאסטרטגיה מתוכננת היטב. עליו להתגבר על מורכבות הצורות שבדגם, על מספר הנקודות הגדול בעיניו, על הקרבה שביניהן ועל מציאתן של אפשרויות שנראות כנכונות (אלטרנטיבות).
עליו לשיים (לתת שם) לכל צורה כדי שיוכל להסתייע בשם להכרת הצורה, להפנמתה, לזכירתה ולחיפושה בענן הנקודות.
עליו לתכנן את האסטרטגיה לחיפוש הצורות, ולהגדיר באופן ברור את מה שהוא מחפש. החיפוש חייב להיות שיטתי, ובמהלכו יש להשתמש ברמזים משתנים וקבועים.
עליו להיות גמיש ומסוגל לעבור מאסטרטגיית חיפוש אחת לאחרת כאשר האסטרטגיה המקורית אינה מוכיחה את עצמה.
עליו לנסח השערה ולבדוק אותה: לאחר השלכה של הצורה המבוקשת אל נקודות מסויימות בענן, ובטרם שרטוט הקווים, עליו להשוות את הפיתרון המוצע עם הדגם. 
רק כאשר הוא בטוח שהפיתרון נכון, יעבור לתרגיל הבא.

מהן הפונקציות הקוגניטיביות שמופעלות באופן משמעותי בכלי זה?
הכלי מפעיל את הפונקציות הקוגנטיביות הבאות: תפיסה ברורה, ארגון מרחב, שימור קביעויות, דיוק, העברה ויזואלית, התנהגות מסכמת, ריסון אימפולסיביות, הפחתת התנהגות של ניסוי וטעייה. בכל המפגשים יושם דגש על פיתוח התנהגות משווה, שיפור גראפו-מוטורי, פיתוח תובנות ויכולת העמקה, התנהגות מתכננת, שימוש במושגים מילוליים והעלאת יכולת ההמללה, התארגנות במישור ובמרחב.

מטרות:
  • יצירת מודעות לתהליכים המעורבים בלמידה
  • פיתוח התנהגות משווה ספונטאנית
  • להכיר באופן מעמיק מושגים גיאומטריים בסיסיים
  • פיתוח מיומנות גרפו- מוטורית
  • פיתוח מערכת פונקציות קוגניטיביות: תפיסה בהירה, יחסים במרחב, איסוף נתונים שיטתי, מודעות לקיום בעיה והגדרתה, התנהגות מתכננת, חשיבה היפותטית
  • פיתוח יכולת רפלקציה (חשיבה על החשיבה: "איך עשיתי?" "למה עשיתי?")
  • הקניית אסטרטגיות להתמודדות עם משימות
  • הקניית יכולת טיפול בשגיאות והתייחסות לשגיאה כמקור לימוד
  • הקניית יכולת זיהוי בעיות ופתרונן
  • פיתוח תחושת מסוגלות
  • פיתוח דינמיות ויכולת שינוי
מה קהל היעד?
ילדים בכיתות ד'-ה'. 
גם תלמידים שמצליחים להגיע לפתרונות נכונים אינם יודעים במקרים רבים להסביר מה עשו ומדוע ולפרט את תהליך החשיבה שהביא לפתרון. החוג הזה יכול לסייע למתקשים כמו גם למתקדמים.

מתי מתחיל החוג?
החוג יפתח עם תחילת שנת הלימודים ה'תשע"ג. נבדקת אפשרות להתחיל עם קבוצה כבר בחודש אוגוסט 2013.


היכן מתקיים החוג?
החוג יתקיים בכיתת "מר חשבון" בכפר יונה. נבדקת אפשרות לפתוח קבוצה גם במתנ"ס כפר יונה.

מה המחיר?

160 ש"ח לתלמיד לחודש, בעבור שני מפגשים שבועיים בני 45 דקות או מפגש שבועי אחד של 90 דקות.

מי מלמד?
שלמה יונה, תושב כפר יונה, נשוי ואב לשלושה ילדים, מפתח אלגוריתמים ומערכות תוכנה ומדען נתונים, לשלמה תואר ראשון בהנדסת מחשבים ותוכנה מהטכניון ותואר שני במדעי המחשב עם תיזה בבלשנות חישובית מאוניברסיטת חיפה. לשלמה תעודת הוראה במתמטיקה ממכללת בית ברל והסמכה ללמד העשרה אינסטרומנטלית ממכון פוירשטיין. שלמה מלמד בהתנדבות  בגנים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים ומעביר סדנאות להורים כיצד ללמד ילדים מתמטיקה מהגן ועד התיכון.

כיצד נרשמים ומשלמים?
ממלאים את טופס הרישום:



* יעוץ פדגוגי ודידקטי: תלמה גביש, מורה מעל 60 שנה, מדריכת מורים, מחברת ספרי לימוד וחומרי הוראה במתמטיקה ומעל לעשרים שנה מנחת מורים בהעשרה אינסטרומנטלית מטעם מכון פוירשטיין.


מהרו להירשם
שלמה יונה, 057-7326360, shlomo.yona@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה