יום שישי, 5 באפריל 2013

סיכום המפגש של אחרי חופשת הפסח במועדון המתמטיקה והמדע


סיכום המפגש של אחרי חופשת הפסח במועדון המתמטיקה והמדע

חזרנו לעניינים אחרי החופשה הארוכה.

הודעה חשובה: בשבוע הבא לא יתקיים מפגש כי אנחנו במכון ויצמן בכינוס. אז, את התלמידים שרשומים לתוכנית בהתכתבות של מכון ויצמן ושנרשמו גם לכינוס נפגוש שם ואת כל השאר נפגוש רק בעוד שבועיים ב-19 באפריל 2013.

במתמטיקה הזכרנו את המשחק נים (NIM). אני מעודד את התלמידים להתחיל את הגליון השני במתמטיקה בהתכתבות, זה שמכונה "חיסור גורלי". כדאי לקרוא על אודות המשחק באינטרנט (ראו למשל כאן, כאן וגם כאן). רשמו לכם את מה שאינו ברור לכם ובכל נטפל במפגשים הבאים. אחרי כמה סיבובים של נים ששיחקנו בכיתה, בכל פעם זוג תלמידים שונה, חלק מהתלמידים כבר הציעו אסטרטגיות שונות לפתרון במצבים מסויימים. אני סבור שאחרי קריאה ולימוד על אודות המשחק, תשכללו את האסטרטגיות שלכם. חפשו בגוגל את המשחק, יש לו יישומים רבים מאוד, בקלות תמצאו גרסאות רבות ותוכלו להתנסות ולשחק ולבדוק את האסטרטגיות שלכם. הביאו את הרעיונות שלכם לאסטרטגיות לנצחון לכתה ונדון בהן.

עסקנו גם בטריקים שונים ומשונים לחיסור במאונך ודנו בסיבות להכיר שיטות רבות ומגוונות לפתרון גם אם ברשותינו שיטת פתרון שתמיד עובדת (חיסור במאונך). דיברנו על כך שמדובר בגמישות מחשבתית שלנו והיכולת שלנו להעריך על פי הבעיה, התנאים, השיטות הידועות לנו והמצב שלנו עצמינו, כולל ההעדפות שלנו, כל אלה מאפשרים לנו לבחור בדרך הנוחה והקלה והמתאימה ביותר לנו באותו המעמד. נתנו ביטוי לעקרון הזה בסיפורים שונים מהניסיון שלנו בחיים ובמתמטיקה.

אז הנה השיטה הראשונה שעסקנו בה:

והנה שיטה נוספת:

דיברנו על מקרים נוספים שבהם אנחנו בקלות יכולים לזהות מתי אפשר לפתור עוד יותר בקיצור ועוד יותר בקלות, מתוך הבנה שלנו את המבנה העשרוני ואת התכונות של פעולות החיבור והחיסור.

cycle2_he.jpgבחלק המדע התחלנו לדבר על פחמן דו-חמצני. הנה מ-ויקיפדיה:
פחמן דו-חמצני, נקרא גם דו תחמוצת הפחמן, CO2 בכתיב כימי, הוא גזטמפרטורת החדר) המהווה תרכובת של פחמןוחמצן. כל מולקולה של CO2 מורכבת מאטום פחמן (C) אחד ושני אטומי חמצן (O), הקשורים אליו בקשר קוולנטי כפול.

מה זה קשר קוולנטי? הנה קישור לשאלה ולתשובה עליה. והנה סרטון עם תרגום שעוסק בשאלה ובתשובה:

הזכרנו ניסוי נחמד של ניפוח בלון "בלי ידיים" באמצעות פחמן דו-חמצני. הנה סרטון הניסוי:


הפחמן הדו-חמצני הוא אחד מגזי החממה. מעניין לקרוא שאלה ששאלו ב-דוידסון-אונליין על קשר בין החור באוזון לבין גזי החממה. מצב המוצק של פחמן דו-חמצני הוא קרח יבש.

על גזי החממה:



* ספרו לי בדוא"ל על ניסויים נוספים עם פחמן דו-חמצני שראיתם וששמעתם עליהם.

הנה כמה ניסויים שאני מכיר ושמצאתי סרטונים שלהם בעברית או כאלה שאינם דורשים מלל:

אני מקווה שתצפו בהם, ותרשמו לכם מה הבנתם ומה עדיין אינו ברור, ונטפל בכל במפגשים הבאים.


הר געש של קצף


ניפוח ופיצוץ עם סודה לשתייה וחומץ [באנגלית]


להבה נדלקת, כבית, ושוב-נדלקת


קישורים למתעניינים:


לסיום, אני רוצה להמליץ לכם על הפודקאסט המצויין של רן לוי, עושים הסטוריה. הנה רשימת כל הפרקים, האחרונים שבהם זמינים להאזנה בחינם לכל. מומלץ ביותר ובכל 2-4 שבועות יש פרק חדש ומרתק. אני ממליץ לכם להאזין לפרק 105 שעוסק בסטטיסטיקה, שהייתי שותף בהכנתו.



להתראות בשבוע הבא בכנס שבמכון ויצמן, לאלה שיגיעו, ולכל השאר להתראות בעוד שבועיים.



המורה,

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה