יום שני, 7 בינואר 2013

סיכום המפגש האחרון בסדנה להורים לילדים לגיל הרך



שלום,

אתמול התקיים המפגש האחרון בסדנה.
הצגתי כמה ספרים נגישים ביותר ששווה ושכדאי לקרוא ולהיעזר בהם:
  • האדם כישות משתנה מאת ראובן פויירשטיין. ראובן פויירשטיין (פרופסור, תלמידו של פיאג'ה) שוטח אתראובן פויירשטיין מפו הפילוסופיה שלו בעניין היכולת של האדם להשתנות ומסביר את גישתו שהפכה עם השנים לתיאוריה פסיכולוגית נחקרת ומפותחת ומיושמת ברחבי העולם. ראובן פויירשטיין גישת התי. ווך שהיתה נדבך משמעותי במפגשים שלנו נובעת מהגישה שלו. כדאי לקרוא. את הגישה והכלים אני משיים מזה מספר שנים בהוראת מתמטיקה ראובן פויירשטיין  בכל הגילאים בהצלחה. את העקרונות והגישה למדתי מתלמידתו של פוירשטיין, תלמה גביש, מורה ותיקה שמקדישה את כל זמנה מאז צאתה לגמלאות לקידום הוראת המתמטיקה באופן ראוי בישראל ופיתחה חומרי לימוד מהשורה הראשונה בגישת התיווך ומתוך מקצוענות ועומק מתמטיים.
  • לחשוב, להבין, להצליח! מאת תלמה גביש. תלמה גביש היא מורה ותיקה ומנחת מורים ותיקה ומומחית להעשרה אינסטרומנטלית. תלמידתו של פוירשטיין, השכלתה במתמטיקה ופיסיקה ובמחשבת ישראל. כתבה חומרי לימוד מעולים (אין שני להם בארץ) בעומק המתמטי, בדידקטיקה ובפדגוגיה להוראת מתמטיקה מהגן ועד לחטיבת הביניים. כמעט כל חומרי הלימוד שהכינה (ספרים הדרכה למורים, ספרי לימוד, ועוד) זמינים בחינם וללא תמורה באינטרנט, בין השאר באתר שלה, לדעת חשבון, ובאתר העמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול. היא כתבה עשרות מאמרים בנושאים של חינוך מתמטי בארץ ופעלה רבות לקידום הנושא ונאבקה ועדיין נאבקה בכל מי שמכשיל את תלמידי ישראל. תלמה עוזרת מידי יום להורים ולמורים שפונים אליה ומייעצת ומנחה וכל זאת ללא תמורה. אני לומד ממנה ומתייעץ עמה כבר כמה שנים ויכול להעיד ממקור ראשון שהיא אישיות מדהימה ושיש המון מה ללמוד ממנה. הספר הזה שלה מסכם במידה רבה את גישתה בשילוב התיאוריה והכלים הפסיכולוגיים של פוירשטיין עם הוראת המתמטיקה. היא מודעת לתהליכי החשיבה הנדרשים להבנת המתמטיקה שנלמדת בבית הספר (וגם מאוחר יותר, אך זה כבר לא בספר הזה) והנדרש ממורים ומתלמידים, מהכשרת המורים ומתהליכי ההוראה והלמידה. הספר הזה מאלף ועמוק מאוד. העריכה הלשונית שלו אינה מהמשובחות (אם בכלל עבר עריכה לשונית) והדפוס והעימוד אינם מודרניים אך זה ספר חשוב ומועיל ביותר לכל הורה או מורה שמנסה ללמד מתמטיקה של בית ספר יסודי ויש לו עניין להבין את הקשיים של הלומד ואת מה שמאחוריהם. אין בספר הזה את התורה כולה, אבל הוא בהחלט פותח אשנב ונותן קצה חוט לכל מי שירצה להעמיק בנושא. בין הנושאים שאפשר ללמוד עליהם בפרוטרוט בספר הזה: הוראת השבר והאחוז, חילוק ארוך, מושג היחס, ועוד ועוד ועוד.
  • חשבון להורים מאת רון אהרוני. רון אהרוני הוא פרופסור למתמטיקה בטכניון. רבים רבים למדו אצלו קורסים במתמטיקה (גם אשתי ואני כשלמדנו בטכניון, וגם חלק ממשתתפי הסדנה שלנו) בין אם באופן ישיר כשהוא המרצה ובין אם באמצעות ספריית הוידאו (וראו למשל את ערוצי היו-טיוב של הטכניון בקורס חדו"א1 שהוא לימד: http://www.youtube.com/watch?v=xKfYI-s9Gxw). הוא מרצה מצטיין. כתב ספרים מעניינים (למשל, על פילוסופיה מנקודת מבט של מתמטיקאי: החתול שאיננו שם, על הקשר שבין מתמטיקה שירה ויופי: מתמטיקה שירה ויופי, על הקשר שבין השירה להומור וניסיון להתמודד עם הגדרה ואפיון של מה שהופך שירה למשהו שנחשב יפה: האדם מנתק משמעות). רון כתב עשרות מאמרים בנושאים מתמטיים ובנושאים של חינוך מתמטיים, מכשיר מורים, מלמד בהתנדבות ילדים, ופועל שנים בעמותה הישראלית לקידום החינוך המתמטי לכול שאותה ייסד ביחד עם תלמה גביש ואחרים. רון כתב גם מספר ספרי לימוד במתמטיקה. הספר נגיש ביותר ומציג להורים עקרונות להוראת החשבון לילדים ביסודי וכיצד להסביר מושגים ורעיונות ותהליכים בצורה שאינה מתחכמת, אבל שיטתית ובאופן שמחזיר את המשמעות למתמטיקה ומזכיר לנו שמתמטיקה אינה דבר שתלוש מהמציאות. אם אתם משיגים את הספר, כדאי מאוד להשיג את ההוצאה החדשה, שבה פרק חדש ומשופר בנושא שברים והוראתם וכמה תיקונים.
  • שליש לחלק לרבע מאת מירה עופרן. מירה עופרן עוסקת בהוראת המדעים ובכתבים של אביה המפורסם, ישעיהו ליבוביץ. היא פיסיקאית בהשכלתה. בספר עוסקת המחברת ברעיונות ובמושגים ובתהליכים בחשבון ובמתמטיקה ומסבירה מדוע יש קשיים, כיצד להסביר אותם וכיצד להתיר אותם. הספר מועיל ביותר למורים למתמטיקה ושימושי יותר להורים עם רקע מתמטי (לאור הניסוחים והגישה) ופחות להורים חסרי רקע מתמטי, אם כי בקריאה שיטתית הכול יכולים להבין. הספר שלה ביחד עם הספר של אהרוני והספר של תלמה גביש -- שלושתם יחדיו ספרים מעולים ומצויינים ונותנים לא מעט כלים שימושיים להורים שרוצים להבין כיצד להבין את ילדיהם ואת הקשיים שלהם במתמטיקה וכיצד לעזור להם.

בהמשך, עסקנו בנושא הוראת קריאת שעון מחוגים ובפרט בדרישות הקדם. הנושא שימש לנו כחזרה לעקרונות שלמדנו בסדנה ולנושאים רבים ומגוונים שנגענו בהם. איך ללמד ילדים קריאת שעון מחוגים.

תודה רבה לכם ההורים המשתתפים. אני מקווה שקיבלתם כלים ורעיונות לקידום ילדיכם ובמיוחד את התחושה וההבנה שאתם יכולים ומסוגלים לעשות זאת. אין צורך בהתחכמות ולא בשטויות ולא במודלים. יש צורך בשפה מדוייקת, באהבה, בכוונה, בשיטתיות, בהבחנה בפרטים ובהעלאה למודעות שלנו ושל הילדים את תהליכי החשיבה ואת השלבים, לקשור בין המוכר לחדש, לקשר רעיונות ועקרונות שמתבטאים במה שלומדים כרגע לנושאים אחרים שבהם הרעיון והעקרון יפים ומתאימים. אתם מצויידים בחומר רב ובנקודת מוצא טובה מאוד. עצם הנכונות שלכם להגיע מידי שבוע בשעות מאוחרות ללמוד לקידום ילדיכם מעיד מאוד על המחויבות שלכם ועל החשיבות של החשיבה ושל הלמידה בעיניכם. את זה יקלטו הילדים  ויעריכו.

הרגישו חופשי ליצור עמי קשר, לשאול, להתייעץ, לשתף, להעיר ולשמוח. אגיב ואענה בשמחה וברצון. אני בטוח שתהיו שגרירים טובים לגישה ושתכוונו הורים מתחבטים ומתלבטים לחומר, לגישה ולעקרונות וליישומים שלמדנו. 

להמשך, אני מעביר סדנאות להורים לא רק בנושאים של פיתוח חשיבה מתמטית לילדים בגיל הגן, אלא גם בנושאים במתמטיקה של בית הספר היסודי, של חטיבת הביניים ונושאים מתקדמים יותר. תוכלו לקרוא מאמרים ולמצוא משאבים שאני מפרסם באופן קבוע באתר "מר חשבון". גם לילדים ולנוער יש פעילויות שאני מקיים, למשל, סדנת מתמטיקה, ו-המועדון למתמטיקה ולמדע, וכן מדעי המחשב עם נייר ועיפרון לתלמידי חט"ב ותיכון ו-הסטוריה ושימושים במציאות של מתמטיקה שלומדים בבית הספר.

אודה לכם מאוד אם תספרו על הסדנאות ועל הפעילויות להורים אחרים ולמכריכם.

כל טוב!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה