יום שישי, 4 בינואר 2013

סיכום שיעור 2 בסדנת המתמטיקה

להורים, שלום רב,

כל הכבוד לילדים המתמידים שהגיעו גם גם השבוע וברוכים הבאים התלמידים החדשים שהצטרפו. מנהלת בית הספר הגיעה למספר דקות כדי להתבונן במהלך השיעור.

היום בסדנת המתמטיקה התחלנו, התלמידים ואני, לעבוד בנושא החיסור.

מחוסר, מחסר והפרש
הכרנו את המושגים מחוסרמחסר ו-הפרש. המושגים הללו מתייחסים לגדלים שמשתתפים בתרגילי החיסור. 
ה-מחוסר הוא המספר שממנו מחסרים. 
ה-מחסר הוא המספר שאותו מחסרים מהמחוסר.
ה-הפרש היא תוצאת תרגיל החיסור.
למשל, בתרגיל: 7=56-49 המספר 56 הוא בתפקיד המחוסר, המספר 49 בתפקיד המחסר ו-המספר 7 הוא ההפרש.

התלמידים בכתה הציעו מספר תרגילי חשבון והציעו תשובות לשאלה: "מדוע חשוב לנו להשתמש במושגים מחוסר,מחסר ו-הפרש כשאנחנו מדברים על תרגילי חיסור?". התלמידים ענו, והמליאה דנה בתשובות. המסקנות היו:המושגים מסייעים לנו כשאנחנו רוצים להתייחס לעיקרון בתרגילי חיסור באופן כללי ולא להתייחס רק לדוגמה מסויימת אחת. למשל, רשמנו בכתה "בכל תרגיל שרשמנו על הלוח ה-מחוסר גדול יותר מה-מחסר וגם גדול יותר מה-הפרש."המושגים משמשים אותנו לתקשורת יעילה: קצר יותר, מבלבל פחות וכשאומרים המחוסר מייד יש לנו ההקשר: שמדובר בתרגיל חיסור.

שיום
מה שעשינו הוא שיום (מהמילה שם: לתת שם). מדוע חשוב וכדאי לנו לשיים כשאנחנו עוסקים בפתרון בעיות? כשאנחנו משיימים אנחנו נדרשים להתייחס לתכונות ולהקשר. השיום גם עוזר לנו לזכור ולהיזכר (השם משמש לנו מפתח לאחסון בזיכרון וגם לשליפה מהזיכרון). השיום גם מאפשר לנו להתייחס למושג מבלי לפרט את תכונותיו ואת ההקשר: משום ששיימנו את התפקידים של המספרים בתרגילי החיסור, אנחנו עכשיו יכולים לנסח עקרונות שיפים לכל תרגילי החיסור מבלי להזדקק לדוגמה מסויימת. למשל, הנה עיקרון:

בתרגילי חיסור לא מתקיים חוק החילוף: ההפרש שמתקבל מתרגיל חיסור אינו שווה להפרש בתרגיל חיסור שבו רק החלפנו את המחוסר במחסר.
הנה דוגמה: לא נכון לומר שתשע פחות חמש שווה לחמש פחות תשע.

להורים שרוצים להעמיק בנושא האוריינות והקשר שבין השפה למתמטיקה אני ממליץ מאוד לעיין במאמריה של תלמה גביש, המתמטיקה כשפה חשיבותם של מושגים לשוניים בבניית שפה ו-למען תרבות של חשיבה: בעד תחיית העברית ותחיית המתמטיקה.

מיזם שילווה את הסדנה שלנו
הסברתי לתלמידים שאנחנו נלמד בשיעורים לתרגם מחשבון לעברית ומעברית לחשבון. אמרתי להם שאני מקווה שנלמד מספיק כדי שכל אחד ואחת מהילדים יוכלו להכין ספרון חשבון ובו בעיות ופתרונן. את הספרונים שהילדים יכינו נציג בסוף השנה. כדי להצליח לכתוב כזה ספרון נצטרך להבין איך ממציאים לתרגילי חשבון סיפורים חשבוניים ואיך מבינים מה התרגיל או התרגילים המתאימים לבעייה חשבונית, כדי לפתור אותה. יהיה תהליך ארוך של כתיבה, בדיקה, תיקון, עריכה, קישוט; תהליך מחזורי עד שכל הילדים שיעבדו יצאו עם תוצרים. זה תהליך ארוך שנעסוק בו במהלך השנה כולה.

משמעת בכתה
הכיתה מלאה בתלמידים. יש רעש והמולה ואנחנו מנסים להגדיר יחסים כך שהתלמידים מתבטאים ומרגישים בנוח אבל גם השיעור מתנהל בשקט ובסדר וללא המולה וללא הפרעות. נאלצתי, לצערי, להוציא תלמיד שהפריע לסובבים אותו. 

כתיבה בשיעור
הורים יקרים, אני דורש מהתלמידים לכתוב במחברות. אני מגלה שרבים מתקשים בכתיבה עצמה. הכתיבה חשובה לתלמידים לא רק כדי שיהיה להם משהו במחברת שיוכלו להציץ בו אחר כך. הכתיבה חשובה ומועילה מאוד להפנמה בנוסף למה שרואים ולמה ששומעים. אני מציץ בחלק מהמחברות במהלך השיעור אך אין באפשרותי לראות את הכול אצל כל התלמידים ב-45 דקות השיעור. אני מציע לכם לבדוק שמה שאתם מוצאים במחברת עולה בקנה אחד עם הסיכום ששלחתי אליכם.

ציוד
חשוב מאוד שכל התלמידים יגיעו בכל השיעורים עם: מחברת משובצת של המקצוע, עפרונות מחודדים, מחק וסרגל.

בנוגע לתלמידים שחשוב להם להתבטא אך אינם מקבלים רשות דיבור באופן קבוע
גיליתי שישנם מספר תלמידים ותלמידות שמתקשים להתאפק ולרסן את עצמם ומתפרצים. לכולם יש דברים נבונים וחשובים לומר אך קשה לנהל כך את השיעור. אני מציע להורים לתלמידים שכאלה שישלחו עם התלמידים לוח מחיק קטן ומצבע מחיק (טוש מחיק). לתלמידים אמרתי שבעזרת הלוח המחיק יוכלו תלמידים שיש להם מסר חשוב להעביר לי, לעשות כן באמצעות כתיבת המסר באופן תמציתי ובכתב מספיק גדול ולהציג את הלוח (להרים אותו מולי) -- כך לא יופרע מהלך השיעור, אני אקבל את המסר ואניד בראשי לתלמיד שמסמן לי כדי שיבין שהמסר התקבל. ניסיתי זאת בהצלחה בשנים קודמות. ככה הכול מרוצים.

יצירת קשר עמי
הורים שרוצים לשאול אותי שאלות, או לבקש משהו או להעביר מסר מהילדים מוזמנים ליצור עמי קשר בדוא"ל. אענה ואגיב ברצון רב.

בשבוע הבא נעסוק בשתי משמעויות של החיסור (כפי שהסברתי לכם בסיכום השיעור קודם).


שבת שלום,

המורה,



אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה