יום ראשון, 4 בנובמבר 2012

הורים לומדים ללמד ילדים מתמטיקה של חטיבת ביניים

הורים לומדים ללמד ילדים מתמטיקה של חטיבת ביניים
סדנה להורים במתמטיקה של חטיבת הביניים

הורים יקרים,


האם אתם מרגישים שאינכם באמת מבינים מה הילדים לומדים במתמטיקה בחטיבת הביניים? אולי אתם מנסים לעזור לילדים ומגלים שאינכם מבינים את ספרי הלימוד או את הגישה שמלמדים בכתה? קורה לכם שאתם מנסים להסביר לילדים בבית איך לפתור בעיה בגישה שאתם מכירים ומוצאים שהילדים מתנגדים, אולי אפילו חרדים וכל הזמן אומרים לכם "זאת לא הדרך שהיתה בכיתה!!"? 
הילדים אינם מתגברים על האלגברה? גיאומטריה זה לא בשבילם? מתמטיקה זה לא הצד החזק שלהם?

מבולבלים? מתוסכלים? אולי אפילו סוחבים עמנו מאז ימי בית-הספר חשש או חרדה ממתמטיקה? מרגישים שאין לכם שליטה ויכולת לעזור? ניסיתם לעזור לילדיכם בשיעורי הבית ולא הצלחתם? אינכם לבד!

אם ילדיכם זקוקים לעזרה וקשה לכם להתמודד עם שאלותיהם, אם אתם רוצים להוכיח לעצמכם שאתם מסוגלים, הסדנה הזאת מיועדת לכם. בואו להשלים את פערי הידע כדי שתוכלו לעזור לילדיכם במתמטיקה. האתגר והתגמול כפולים: התגברות על מחסומים או על פחדים מן העבר ושיפור התקשורת עם הילד ותדמיתכם בעיניו.

אנחנו נתכנס מידי שבוע לכ-90 דקות כדי ללמוד מתמטיקה של חטיבת הביניים ובעיקר להבין את ה-למה ופחות את ה-איך. יש הבדל גדול בין לדעת או להבין מתמטיקה ברמת חטיבת הביניים לבין היכולת ללמד באופן ברור ומובן ילדים את המושגים, את הרעיונות ואת הדרכים לפתרון בעיות. 

בין הנושאים שנעסוק בהם:
  • הגישות השונות להוראת המתמטיקה בעולם ובישראל: מה עובד ומה אינו עובד ומדוע
  • תוכניות הלימודים במתמטיקה: מה זה? איך עוקבים? מה צריך ומה קורה בפועל
  • מה זאת אלגברה, למה זה קשה לילדים? ואיך מסבירים את זה לילדים?
  • מדוע גיאומטריה הופכת לסיוט ולמה הוכחות קשות לילדים?
  • אלגברה עם שברים
  • בעיות מילוליות בכל הרמות
  • מספרים מכוונים
כמובן, הסדנה תהיה המקום להעלות מקרים אמיתיים שלכם שבהם תתארו קשיים וניסיונות וביחד נבין מה הבעיות, כיצד להתמודד איתן ונתרגל.

בכל אלה ועוד נעסוק תוך כדי לימוד ושימוש בעקרונות הוראה חשובים:
  • שימש בניסוחים מדוייקים, בשפה מדוייקת, הגדרת והדגמת מושגים. בקיצור: אוריינות
  • סדר ההוראה, שלב אחרי שלב, דירוג, ספיראליות
  • דגש על משמעויות הפעולות
  • דיון בדקויות של משמעויות
  • התנסות מוחשית: מהמוחשי, דרך הציורי ועד למופשט
  • המללה
  • הוראה "תיווכית" שבה העקרונות מגיעים מהילד
  • שיטתיות
  • פשטות
  • מיקוד
  • הימנעות מקיבוע: לימוד כל מושג  בעזרת הדגמות שונות  ומודלים רבים

כמה דוגמאות לבעיות שנעסוק בהן, נלמד בעצמנו וגם נלמד ללמד ולהסביר:
  • מהן המשמעויות השונות לסימן המינוס ומדוע חשוב לנו להבדיל ביניהן?
  • איך פותרים בעיות מילוליות מתוך הבנה בחשבון של בי"ס יסודי וגם באלגברה?
  • איך מוכיחים הוכחות בגיאומטריה?
  • איך מסבירים לילדים מהם מספרים שליליים ואת ההגיון שמאחורי פעולות החשבון במספרים שליליים?
  • על חשיבות הטכניקה האלגברית
  • מה זאת פונקציה ומה זאת הפונקציה הקוית ואיך זה קשור למציאות?
  • מה הקשר שבין אלגברה לבין גיאומטריה או מהי גיאומטריה אנליטית?
  • איך מבינים גרפים של פונקציות ואיך בונים אותם ולמה כך ולא אחרת?
  • איך להבין בעיות עם סדרות? ואיך ממציאים בעיות שכאלה? 
  • למה נוסחה היא כלל לעצלנים? ומתי כדאי להשתמש בטריקים

סיכומו של כל שיעור בסדנה יועלה לאתר הזה לטובת קריאה נוספת ולרענון החומר וכדי להשתמש בו בעתיד. המאמרים שאותם נזכיר בסדנה וחומרי העזר להורים-מורים יהיו זמינים גם הם באתר הזה.

הנה מדבריו של פרופסור רון אהרוני על אודות הסדנה במחזור שהיה בשנה שעברה:
מדוע הורים צריכים לדעת עקרונות הוראה? מהרבה סיבות. ידע כללי, הבנה מתמטית שלהם עצמם, חיבור לילדים, הבנה מה קורה עם ילדיהם. אבל יש עוד סיבה: הם יכולים לעזור. 
אומר כאן דבר שיישמע כסותר את הדברים האלו. דבר שהוא בעיני חשוב מאין כמותו: שינוי אמיתי בחינוך יכול לבוא רק מתוך המערכת. תרומות מן הצד הן משניות. העבודה החינוכית האמיתית נעשית בכיתה. 
אבל ההורים יכולים לתרום לאווירה החינוכית, לכיוון הכללי. האכפתיות שלהם והידע שלהם, אם ינותבו בצורה חיובית, ישפיעו על המערכת כולה. כל הורה שמבין מה קורה עם ילדו בבית הספר משפיע על המערכת. 
על אילו גילאים של ילדים מדובר?
נעסוק בהקניית חשיבה מתמטית ואוריינות מתמטית לילדים בגילאי חטיבת הביניים: 12 שנים ועד 15 שנים ואולי אפילו נעסוק בנושאים שקשורים בהכנת הילדים לנדרש מהם בתיכון.

מה משך הסדנה?
ישנן מספר סדנאות לנושאים של חטיבת הביניים. כל סדנה כוללת 7 מפגשים בני 90 דקות כל אחד. בכל סדנה נושאים מצומצמים וממוקדים. 


מה המחיר?
המחיר להשתתפות בסדנה הוא 350 ש"ח לשבעה מפגשים.

מי יכול להירשם?
כל מבוגר שמתעניין, אמא ואבא, סבתא וסבא... אין צורך בידע מוקדם בחינוך, בהוראה או במתמטיקה. נדרש רק רצון ללמוד ולקדם את הילדים. להורים שהשתתפו בסדנה על מתמטיקה ביסודי יהיה יתרון משמעותי בהבנה ובגישה. תתקיים סדנת המשך להורים לתלמידים בתיכון שבה ילמדו ההורים כיצד להסביר לילדים את ההסטוריה של המתמטיקה בנושאים שהם לומדים בתוכנית הלימודים ומדוע בכלל לומדים אותם ומה הקשר שלהם למציאות.

מי מלמד בסדנה?
שלמה יונה, תושב כפר יונה, נשוי ואב לשלושה ילדים, מפתח אלגוריתמים ומערכות תוכנה ומדען נתונים, לשלמה תואר ראשון בהנדסת מחשבים ותוכנה מהטכניון ותואר שני במדעי המחשב עם תיזה בבלשנות חישובית מאוניברסיטת חיפה. לשלמה תעודת הוראה במתמטיקה ממכללת בית ברל. שלמה מלמד בהתנדבות  בגנים, בתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים ומעביר סדנאות להורים כיצד ללמד ילדים מתמטיקה מהגן ועד התיכון.

אז איך נרשמים?
פשוט לוחצים על כפתור ההרשמה, ממלאים את הטופס ואתם רשומים.

* יעוץ מדעי: רון אהרוני, פרופסור למתמטיקה בטכניון, מרצה מצטיין ומחבר רב המכר חשבון להורים
* יעוץ פדגוגי ודידקטי: תלמה גביש, מורה מעל 60 שנה, מדריכת מורים, מחברת ספרי לימוד וחומרי הוראה במתמטיקה.


הסדנה הקרובה תתקיים בתחילת שנה"ל ה'תשע"ד  בכפר יונה.
מהרו להירשם
שלמה יונה, 057-7326360, shlomo.yona@gmail.com

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה